略歴 / Biography

小沢剛

美術家 |1965年東京生まれ 埼玉在住

東京藝術大学在学中から、風景の中に自作の地蔵を建立し、写真に収める《地蔵建立》開始。93 年から牛乳箱を用いた超小型移動式ギャラリー《なすび画廊》や《相談芸術》を開始。99 年には日本美術史の名作を醤油でリメイクした《醤油画資料館》を制作。2001 年より女性が野菜で出来た武器を持つポートレート写真のシリーズ《ベジタブル・ウェポン》を制作。2004年に個展「同時に答えろYesとNo!」(森美術館)、09年に個展「透明ランナーは走りつづける」(広島市現代美術館)、18年に個展「不完全―パラレルな美術史」(千葉市美術館)を開催。13 年には「光のない。(プロローグ?)」(作:エルフリーデ・イェリネク)において、初めて舞台演出、美術を手がける。13年より、歴史上の実在する人物を題材に、事実とフィクションを重ね合わせ、物語を構築する「帰って来た」シリーズを制作。

 

Tsuyoshi Ozawa

Artist | Born in 1965 in Tokyo. Lives in Saitama.

As a student at Tokyo University of the Arts, Ozawa began his Jizoing series in which he photographs Jizo figures he created, situated in different environments. In 1993, he began his Nasubi Gallery series of portable, miniature galleries made from milk boxes, and Consultation Art. In 1999, he produced his Museum of Soy Sauce Art which is remakes of masterpieces from Japanese art history painted with soy sauce, and in 2001, began his Vegetable Weapon series which are photographic portraits of young women holding weapons made of vegetables. Ozawa held his first solo museum exhibition “Answer with Yes and No!” at the Mori Art Museum, Tokyo in 2004, followed by “The Invisible Runner Strides on” (2009) held at the Hiroshima City Museum of Contemporary Art, “Imperfection – Parallel Art History” (2018) held at the Chiba City Museum of Art. In 2013, he made his debut as a stage and artistic director for “Prolog?”, a play by Elfriede Jelinek. The recent “The Return of …” series feature a well-known historical figure in a fictionalized story combining paintings, video and music.

 

 

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