帰って来たペインターF / The Return of Painter F

二国間をまたいで制作される本シリーズでは、現地の文化事情に詳しいコーディネーターが作品制作の鍵を握る。本作ではジャカルタのアート・コレクティブ「ルアンルパ」のメンバーでもあるレオンハルト・バルトロメウスが、インドネシアの共同制作者との橋渡し役を担った。それに加え、学術的なアドバイザーも作品に加わっている。日本軍が植民地で行った文化政策に詳しい、インドネシアの歴史家アンタリクサと、藤田嗣治の研究者林洋子からさまざまなアドバイスを得た。こうした協働により、多角的な視点から「戦争と美術」というデリケートなテーマを扱うことが可能になった。

The key to making this series, each part of which was produced in Japan and one other country, is finding a coordinator who is familiar with the local cultural conditions. In this case, Leonhard Bartolomeus, a member of the Jakarta-based art collective Ruangrupa dan Gudskul Ekosistem, served as a mediator between Ozawa and his Indonesian collaborators. In addition, the historian Antariksa, who is well versed in the Japanese army’s cultural policies during the colonial era, and the Tsuguharu Foujita scholar Yoko Hayashi provided a wide range of scholarly input. With their cooperation, it was possible to deal with the delicate theme of “war and art” in a multifaceted perspective.


帰って来たペインターF

2015年

油彩、カンヴァス(8点組)

各1500×2500mm

ビデオ

12分8秒

 

The Return of Painter F

2015

Oil on Canvas (set of 8 works)

1500 x 2500mm each

Single-channel video 12’08”


installation view: photo by Tomoyuki Kusunose