帰って来たJ.L. / The Return of J.L.

1966年、ビートルズが東京公演のあとに向かった場所は、フィリピンのマニラだった—。ジョン・レノンが2つの国を結ぶキーパーソンとなる本作では、60年代にアジアの中で同等の経済国であった両国が、基地問題や原発問題などに対してどのように取り組んできたのかを考えつつ、戦後から現在を見つめ直した。日本軍と友好関係を築き現地の美術家を支援したホルヘ・ヴァルガスのコレクションを収蔵するマニラのヴァルガス美術館において、現在館長を務めるパトリック・D・フローレスがアドバイザーとして加わった。また本作のために結成した、視覚障害者のバンド「VISIONS」が、先の見えない世界のなかでも理想を夢見ると歌う。

In 1966, after performing in Tokyo, the Beatles headed for Manila. In this work, John Lennon acts a bridge between Japan and the Philippines. While considering how the two countries, which in the 1960s were on an equal economic footing in Asia, dealt with issues such as the presence of U.S. military bases and nuclear power, Ozawa reexamined the period from the postwar era to the present. The politician Jorge B. Vargas developed a friendly relationship with the Japanese army during Japan’s wartime occupation of the Philippines as well as supporting local artists. Patrick D. Flores, the current director of the Jorge B. Vargas Museum, a facility in Manila that houses Vargas’ art collection, served as an advisor for this project. A visually impaired band called VISIONS, formed for this work, also provided a song about envisioning an ideal future in an unpredictable world.

 


帰って来たJ.L.

2016年

油彩、カンヴァス(8点組)

各1500✕2500mm

シングルチャンネルビデオ

9分33秒


The Return of J.L.

2016

Oil on canvas (set of 8 works)

1500x2500mm (each)

Single-channel video

9’ 33”

installation view : photo by Tomoyuki Kusunose