帰って来たS.T. / The Return of S.T.

弘前とイランを結ぶシリーズ最新作。2020年1月に起こった米国によるイラン軍事司令官殺害を起因として緊張が高まり、イランへの渡航が禁止となったほか、一旦解除された制限が新型コロナウイルスの影響で再び渡航禁止となるなど、世界状況に翻弄された制作であった。そのため寺山が演劇祭に参加した街シーラーズでの撮影は断念せざるを得なかった。二度のイランリサーチにより、信頼関係を築いた「オターグ・バンド」のメンバーをはじめ、画家のヘッダッド、リモートでの撮影をサポートしたイランの映像チーム、ぎりぎりの中で機知に富んだ手配をしてくれたコーディネーターの清水恵美など多くの人のサポートと連携によって、奇跡的に完成にこぎつけた。小山内薫の津軽三味線がオターグの奏でるエレクトリック・サウンドと融合し、両国の風景を結ぶ。

 

The latest work in the series connects Hirosaki to Iran. In making the work, Ozawa found himself at the mercy of world events. For example, rising tensions following the U.S.’s killing of an Iranian military commander in January 2020 led to a travel ban to Iran, and then, just as restrictions were being lifted, a new ban was imposed due to the spread of the coronavirus disease (COVID-19). Thus Ozawa’s request to shoot in Shiraz, where the subject of this work, Shuji Terayama, had taken part in an art festival, was denied. Miraculously, the work was completed thanks to the support and cooperation of numerous people, with whom Ozawa developed a relationship of mutual trust during two research trips to Iran. These included the members of Otagh Band, the painter Mohammad Ali Heddat, a team of Iranian cameramen who provided remote shooting support, and the coordinator Megumi Shimizu, who displayed great resourcefulness in making last-minute arrangements. Kaoru Osanai’s Tsugaru-jamisen music combined with the electric sounds of Otagh Band created a link between the scenery of Japan and Iran.


帰って来たS.T.

2020年

油彩、カンヴァス(8点組)

シングルチャンネルビデオ 11分53秒

 

The Return of S. T.

2020

oil on canvas: set of eight works

Single-channel video 11:53